Waarom elke slimme accountant in 2018 over gaat stappen op UBL

05 Oct 2017  |  Accounting, Adoptie, UBL

Accountants gaan zich de komende maanden weer oriënteren op 2018. Ze doen er goed aan om daarbij UBL (Universal Business Language) mee te nemen in de overwegingen. De relatief nieuwe ontwikkeling is het afgelopen jaar veelvuldig onderwerp van gesprek geweest. Niet gek, want de automatische verwerking van zowel in- als verkoopfacturen levert gemak en efficiëntie en biedt tevens de mogelijkheid tot flinke groei.

Meer klanten in dezelfde tijd

De mogelijkheid tot groei komt enerzijds tot uiting in de besparing op FTE’s en anderzijds in de mogelijkheid tot uitbreiding van de klantenportefeuille. De accountant is dankzij het automatisch inboeken in staat om meer klanten te bedienen in dezelfde hoeveelheid tijd. Dat betekent een flinke groeimogelijkheid voor accountantskantoren wanneer zij de overstap naar UBL maken.

Conversiepartner is onmisbare schakel

Een conversiepartner die de facturen omzet in UBL is onmisbaar in het proces. Een extra schakel, maar niet extra ingewikkeld zoals Rob Tolstra, CEO en oprichter van go2UBL, onderbouwt: “Je kunt go2UBL gewoon aanzetten. Wij zetten vervolgens alle inkoopfacturen (inclusief kas- en pinbonnen) en verkoopfacturen die we ontvangen, om in UBL zonder uitval. Die tussenstap maakt de automatische verwerking mogelijk.”

Ontvangen van UBL nog niet de standaard

Dat het ontvangen van facturen in UBL nog niet gangbaar is, bewijst de ervaring van Tolstra: “Wij versturen natuurlijk ook facturen naar onze klanten, uiteraard in PDF en UBL. Grappig is dat wij die factuur vaak een dag later weer terug zien in ons platform (geprint en weer ingescand) om er vervolgens (weer) een UBL van de maken. Ze hadden de factuur in principe gelijk door kunnen zetten, maar vinden het makkelijker om deze, samen met alle andere facturen in de bak, in één keer op sturen cq te kanaliseren. Ze hoeven deze bak dan niet eerst te sorteren. Dat bewijst wel dat het ontvangen van facturen in UBL nog niet normaal is en waarom een conversiepartner onmisbaar is.”


Gerelateerd


Er kunnen nu even geen reacties worden geplaatst.