Deze website zal per 1 september 2018 niet meer bereikbaar zijn

Seminar: (UBL) e-factureren in de praktijk

07 Nov 2016  |  Adoptie, E-factureren, UBL, Uitgelicht

Op woensdag 7 december 2016 wordt het “Seminar: elektronisch factureren in de praktijk” georganiseerd. Dit seminar wordt gehouden in Hoevelaken en duurt ongeveer van 13.00 – 19.00 uur. Deze dag is volledig gericht op oplossingen voor e-factureren, elektronische factuurverwerking en purchase to pay, -mede- op basis van de opvolger van PDF: de ISO-standaard UBL.

Aan de orde komt onder meer:

  • Overview elektronisch factureren op dit moment;
  • Elektronisch factureren in de accountancybranche;
  • Gebruikerservaring met het versturen en ontvangen van elektronische facturen;
  • Verplichtstelling elektronisch factureren aan de Rijksoverheid per 1-1-2017;
  • Europese ontwikkeling op het gebied van elektronisch factureren;
  • UBL Ready als aanjager van elektronisch factureren;
  • De impact van elektronisch factureren op de vele factuurscenario’s die we kennen;
  • Purchase to pay en de relatie met elektronische factuurverwerking.

Programma

Op het programma staan de volgende onderwerpen en sprekers:

Inleiding en overview elektronisch factureren op dit moment, door dagvoorzitter Friso de Jong, Platform E-factureren.

Simplerinvoicing en SI-UBL standaard

Simplerinvoicing is bijna 3 jaar geleden opgericht. In de afgelopen jaren is veel gebeurd: de overheid heeft Simplerinvoicing als een van de kanalen aanmerkt gesteld voor e-factureren aan de overheid. Verschillende partijen hebben de SI-UBL standaard geïmplementeerd. Maandelijks worden meer dan 200.000 SI-UBL facturen verstuurd door ERP, E-facturatie en accounting software.

In deze sessie zal Jaap Jan Nienhuis, SIDN, ingaan op de volgende stap: wat wordt de rol van Simplerinvoicing gedurende 2017, hoe gaat het standaardisatie landschap eruit zien met een nieuwe Europese Norm voor de deur en hoe gaat Simplerinvoicing de verdere adoptie van e-factureren stimuleren.

Verplichtstelling e-factureren aan de Rijksoverheid

Met ingang van november 2018 zijn overheden op grond van de Europese richtlijn inzake e-factureren (EU/55/2014) verplicht bij overheidsopdrachten e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. De Rijksoverheid stapt per 1 januari 2017 al over op e-factureren. Medeoverheden volgen daarna en vele nemen nu de eerste stappen om e-factureren binnen hun organisatie te implementeren.

Wat betekent dit voor het aanleveren van facturen aan de overheid. Erwin Wulterkens, Regisseur Digitalisering Inkoop van het Ministerie van Binnenlandse Zaken geeft een toelichting over e-factureren richting de Rijksoverheid, hetgeen al langere tijd wordt toegepast in de praktijk en gaat ook in op de verplichtstelling per 1-1-2017.

E-factureren in de accountancybranche

In de accountancybranche is E-factureren aan een heuse opmars bezig. Accountants- en administratiekantoren integreren E-factureren steeds vaker in hun dagelijkse processen om hun cliënten zo effectief en efficiënt mogelijk te bedienen. Naast tijd- en kostenbesparing draagt E-factureren ook bij aan een frequentere informatieverschaffing aan cliënten (continuous reporting).

Tony van Oorschot, Informatiemanager bij het SRA (een netwerk van 370 zelfstandige Nederlandse accountantskantoren met 900 vestigingen) vertelt u over wat E-factureren in de accountancybranche betekent en deelt tevens de visie van het SRA.

Gebruikerservaring met elektronisch factureren in de praktijk

Pelican Rouge is een koffiespecialist sinds 1863, die dagelijks 15 miljoen consumenten dé perfecte kop koffie serveren. Bij Pelican Rouge is het facturatieproces afgelopen maanden opnieuw ingericht aan de hand van nieuwe software. Tot voor kort moesten (verzamel)facturen handmatig worden verwerkt. Nu is het mogelijk deze facturen via een geautomatiseerd proces te verwerken en direct aan klanten te mailen. De praktijk toont aan dat dit een besparing van minimaal 3 dagen inzet per maand oplevert. Nog afgezien van de besparing op papier, toner en portokosten.

René van Gorp, IT director bij Pelican Rouge, deelt met u zijn ervaring met elektronisch factureren.

Purchase-to-Pay: the next step forward

E-Facturering is een eerste en noodzakelijke stap voor een verbetering van de factuurafhandeling. Bij de koplopers zijn e-Facturering en Purchase-to-Pay onlosmakelijk verbonden met de vereiste efficiency en level of control.  Leer wat ervoor nodig is om vanuit Financiën succesvol de volgende stap te nemen.

U wordt uitgebreid geïnformeerd door Wim Vriend, Kennispartner, E-proQure, kennisportal voor het optimaliseren van inkoopprocessen met behulp van inkoopsystemen.

UBL Ready als aanjager van elektronisch factureren

Friso de Jong van Platform E-factureren geeft een toelichting op het nieuwe label “UBL Ready“. Hiermee tonen (software)leveranciers aan dat hun software “UBL Ready” is en dat zij zich inzetten voor de verdere adoptie van UBL.

Ervaringen van de UBL Ketentest en factuurscenario’s

De UBL Ketentest is de werktitel van een initiatief, bedoeld om eventueel interpretatieverschillen en dialecten weg te nemen om zo vlekkeloos elektronisch facturen tussen de verschillende administratietoepassingen (zoals boekhoudpakketten, online factuuroplossingen, factuurverwerking, etc.) te kunnen uitwisselen in UBL-formaat en te zorgen voor automatische boekingen in de administraties. Afgelopen 2 jaar hebben ruim 70 leveranciers en bedrijven actief deelgenomen aan de UBL Ketentest.

Gerard Bottemanne van Onderzoeksbureau GBNED deelt de ervaring die is opgedaan tijdens de UBL Ketentest met factuurscenario’s als wel/geen BTW, BTW verlegd, korting, toeslagen, etc.

Informatiemarkt

Onderstaand een overzicht van leveranciers die deelnemen aan de informatiemarkt van het seminar: elektronisch factureren in de praktijk:

  • Order 2 Cash
  • Quadira
  • Simac Document Solutions
  • eVerbinding
  • TIE Kinetix
  • Basware
  • Muis Software
  • OneTrail
  • go2UBL
  • Power2Pay

Voor wie bestemd?

Financials en andere geïnteresseerden die zich goed willen laten informeren over de ervaring met en ontwikkeling van UBL e-factureren en elektronische factuurverwerking in de praktijk:

  • Ondernemers, directie
  • Financieel directeur, manager en financieel specialist
  • Hoofd (financiële) administratie
  • IT-directeur, IT-manager, hoofd IT
  • Beleidsmaker
  • Controller, accountant, administratiekantoor
  • Hoofd facturering & incasso
  • Manager e-business, manager e-billing of e-invoicing
  • Hoofd informatievoorziening, hoofd automatisering
  • Hoofd internal audit, audit manager

Kosten

De kosten voor het bijwonen van het congres bedragen 175 euro per persoon, inclusief koffie/thee en een broodjeslunch. Leden van de BSPD en Platform E-factureren betalen een gereduceerd tarief van 145 euro. Genoemde tarieven zijn excl. BTW.

Locatie

EXPO Hoevelaken
Koninginneweg 1
3871 JZ Hoevelaken
(gratis parkeren)

Aanmelden

Meer informatie over het programma en inschrijven voor het seminar: elektronisch factureren in de praktijk op 7 december 2016 via:

www.efacturerenindepraktijk.nl.

Contact

Voor meer informatie over dit seminar kunt u contact opnemen met:

Onderzoeksbureau GBNED, Gerard Bottemanne, email gerard@gbned.nl, mobiel: 06 10069402.


Gerelateerd


Er kunnen nu even geen reacties worden geplaatst.