Deze website zal per 1 september 2018 niet meer bereikbaar zijn

E-factureren: zo doe je dat (met eVerbinding en Exact)

31 Mar 2017  |  E-factureren, Overheid, UBL

Dit  bericht is een bewerking van het bericht dat Thijs Sauer heeft geschreven en gepubliceerd heeft op het blog van Exact Software. Je leest dat artikel hier.

Vanaf 1 januari 2017 is het verplicht om rijksoverheidsorganen elektronisch te factureren voor alle contracten die na 1 januari 2017 zijn afgesloten. Niet alleen de overheid, ook grotere bedrijven zoals de NS en lagere overheden zien het belang van elektronisch factureren. Daarom is het handig om in dat proces mee te kunnen doen – helemaal als het een voorwaarde wordt voor leveranciers.

Exact Online ondersteunt e-facturen in het SI formaat. Als je Rijksoverheden factureert moet je daarbij kiezen voor het formaat SI 1.1 Dit is tevens de laatste versie , dus gebruik deze als standaard factureringsformaat. Dit formaat is overigens ook leesbaar als de ontvanger nog UBL 2.0, UBL2.1 of UBL-SI 1.0 gebruikt.

Rijksoverheden en medeoverheden

[deze alinea is toegevoegd op basis van deze informatie van Pianoo]. Facturen aan de Rijksoverheden moet voorlopig in het UBL-OHNL formaat, voorzien van een OIN nummer worden aangeleverd via Digipoort. Exact is via eVerbinding aangesloten op Simplerinvoicing. En via SimplerInvoicing is er een koppeling met Digipoort. Daarnaast wordt het formaat van de factuur door SimplerInvoicing omgezet van UBL-SI, naar UBL-OHNL.

Voor factureren aan medeoverheden is het niet verplicht om een UBL-OHNL factuur via Digipoort aan te leveren. Dan volstaat een UBL-SI factuur.

Factureren via SimplerInvoicing

De ontsluiting van het Simplerinvoicing platform gebeurt door partijen die zich specialiseren in het ontvangen en verzenden van (elektronische) facturen. Er zijn diverse partijen om Exact Online op die manier te ontsluiten. Dit is al mogelijk met eVerbinding.Nog enkele aandachtspunten

Om het e-factureren goed te laten werken via een platform is het van belang dat je aangeeft dat je via een derde partij wil verzenden. Dat doe je zo:

  1. Kies op de relatiekaart onder Verkoop bij “methode voor verzenden” E-facturering.
  2. Kies op de relatiekaart onder Verkoop bij “Bijlage; Types” Simplerinvoicing 1.1.
  3. Zorg dat van je relatie het e-mailadres & het identificatienummer voor E-facturatie zijn ingevuld
    (dat is voor Rijksoverheid het OIN nummer, voor overige partijen kan het een BTW nummer of KVK nummer zijn)
  4. Zorg voor volledige relatiegegevens.
  5. Zorg dat je eigen administratiegegevens ook ingevuld zijn (zoals BTW nummer, KVK nummer, emailadres)

En tenslotte: vergeet niet een aansluiting te regelen bij een provider zoals eVerbinding.


Gerelateerd


Er kunnen nu even geen reacties worden geplaatst.