9 december 2021

Online versus offline marketing: waar zit het verschil in?

2 min read

Marketingcommunicatie is van essentieel belang voor een onderneming om zich staande te houden op de steeds concurrerender markt. Er zijn twee belangrijke vormen van communicatie: online en offline marketing.

In dit artikel zullen we enkele van de belangrijkste verschillen tussen beide effectieve communicatiestrategieën vergelijken en contrasteren, terwijl we ook zullen aanstippen hoe ze effectief in combinatie met elkaar kunnen worden gebruikt.

Online marketing

Een van de belangrijkste vormen van communicatie is online marketing, die meestal wordt uitgevoerd op de website van een bedrijf of via verschillende sociale media accounts. Deze communicatie staat open voor iedereen die toegang heeft tot internet, dus eigenlijk iedereen.

Een van de belangrijkste instrumenten van online communicatie is zoekmachineoptimalisatie (SEO). SEO houdt in dat de website van het bedrijf zo wordt opgezet dat hij hoog scoort bij populaire zoekmachines zoals Google. Dit kan worden gedaan met content marketing strategieën, die het aantal unieke bezoekers van de site verhogen door middel van verschillende vormen van schriftelijke communicatie.

Offline marketing

Marketing communicatie ook communicatiestrategieën die offline worden uitgevoerd.

Enkele manieren waarop communicatie offline wordt uitgevoerd zijn direct marketing, billboards, radio advertenties, print advertenties in tijdschriften offline-communicatie, dat wil zeggen communicatie via verschillende mediavormen die alleen beschikbaar zijn voor een specifieke geografische locatie.

Enkele manieren waarop deze communicatie kan worden gevoerd zijn televisie, gedrukte advertenties in tijdschriften en kranten, radioreclame, reclameborden en andere buitenreclame, en flyers en pamfletten die op straat of in een winkel worden verspreid.

Wat is de volgende stap?

Is je doelgroep actief op zowel offline als online kanalen? Dan is het verstandig om zeker op deze beide vormen te focussen. De vraag is natuurlijk hoe je dit het beste kunt uitvoeren. Dit kan door middel van hulp van een communicatiebureau.

Een communicatiebureau is gespecialiseerd in zowel online als offline kanalen en kan jouw bedrijf ondersteunen in een betere groei!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *