9 december 2021

Zo helpt SEO je aan een hogere conversie

2 min read

De Nederlandse term voor SEO is zoekmachineoptimalisatie. Het zijn alle dingen die je doet en kunt doen om hoger in de resultatenpagina’s van Google terecht te komen. Wanneer je hoger op die pagina’s staat vinden consumenten dus eerder jouw product of jouw bedrijf. En dat zal een positieve invloed hebben op jouw verkoopresultaten. Dat is kort gezegd hoe SEO jouw conversie of verkoopresultaat positief kan beïnvloeden. Voor ecommerce websites van onschatbare waarde.

Hoe werkt SEO

Wanneer je een website hebt gemaakt of hebt laten maken, moeten de bots, de geautomatiseerde zoekers van Google, eerst je website vinden. Wanneer je er al de nodige content op hebt staan en wat linkjes hebt aangebracht, lukt dat meestal wel snel. Wanneer Google je website gevonden heeft, dan worden je pagina’s in de zoekmachine opgenomen. Door SEO goed toe te passen, kun je je pagina’s hoger laten scoren. Google gebruikt een algoritme om pagina’s te beoordelen. Niet alles is helemaal bekend over hoe het algoritme werkt, maar heel veel ook wel. Het belangrijkste waar je mee scoort is altijd de inhoud van je website. Dat is waarom mensen zoeken in Google en een kwalitatief goede inhoud wordt dus door Google gewaardeerd. Maar je website moet ook technisch in orde zijn. Vaak wordt het onderscheid gemaakt: technische SEO, content en autoriteit.

De belangrijkste onderdelen van SEO

Technische SEO is alles wat je aan de website achter de schermen kunt doen. Je website moet een duidelijke structuur hebben, snel kunnen laden en niet teveel fouten bevatten. Onder fouten kun je verstaan: dubbele pagina’s of verwijzingen die niet kloppen, de zogenaamde broken links. Content is de inhoud van je website: foto’s, tekst, video en audio. Die kunnen allemaal geoptimaliseerd worden voor SEO. Een bekend voorbeeld zijn de altteksten voor foto’s. Wanneer je netjes de beschrijving, titel en alttekst voor je plaatjes invult, dan helpt dat Google om de foto te vinden en te begrijpen. Autoriteit is het derde onderdeel. Google probeert in te schatten hoe waardevol de content op jouw website is. Wanneer veel belangrijke websites een link naar jouw website opnemen is dat voor Google een teken dat jouw website gewaardeerd wordt.

Waarom tijd en geld steken in SEO

Zeker wanneer je in de ecommerce werkzaam bent is het de moeite waard te investeren in SEO. Je wilt vindbaar zijn in zoekmachines, vooral in Google. Je kunt natuurlijk ook adverteren op Google, maar SEO zorgt voor resultaten die langer doorwerken. De tijd en het geld dat je in SEO steekt levert dus op lange termijn veel meer op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *